Missie
Het is onze missie om kinderen te ' leren leven'
Kinderen zijn uniek, worden gezien en weten dat ze ertoe doen op onze school. Ze halen het beste uit zichzelf en ervaren successen. Ze leren het ‘zelf te doen’ en zijn klaar voor een toekomst waarin ze met hun talenten, dromen kunnen waarmaken. Het team van de Sint Liborius werkt samen en leert van (en met) elkaar, de ouders, de leerlingen en de omgeving om alle kinderen zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen en op te laten groeien tot zelfbewuste, proactieve, sociale en evenwichtige volwassenen.
Visie op onderwijs
Onze visie is het waarom achter ons onderwijs
Professor Stephen R. Covey zegt dat
leren leven heel simpel samen te vatten is in 4
belangrijke domeinen:’ live, love, learn en leave a legacy’. In het Nederlands: “leef, heb lief, leer
en laat iets na”. Wij willen graag investeren in deze domeinen om zo onze
leerlingen klaar te stomen voor het leven in de toekomst. Het gedachtegoed van
deze professor is de inspiratie achter onze visie.

Onze visie in een film: https://youtu.be/xiR_Q7EcKxc
Om te kunnen leren
leven werken we met de 8 eigenschappen van prof. Covey:
“Ik ben uniek”
“Ik ben
proactief”
“Begin met het
einde voor ogen”
“Doe
belangrijke zaken eerst” (First things first!)
“Denk win-win”
“Probeer eerst
te begrijpen, dan begrepen te worden”
“Creëer
synergie”
“Houd de zaag
scherp”
Ik
ben uniek!
Kinderen mogen
zijn wie ze zijn. Ieder kind is uniek en mag dit zijn op de Sint Liborius. In zowel hart, hoofd als handen schuilen
talenten. Kinderen mogen deze talenten ontplooien om in de toekomst hun droom
te kunnen nastreven. Hiervoor hebben ze kennis en een heel stel vaardigheden
nodig zodat ze hun dromen en talenten op een hoger niveau kunnen tillen. Op
school krijgen ze deze kennis aangereikt en oefenen ze alle vaardigheden die
nodig zijn om dit te bereiken.
Leren is de mogelijkheid
nieuwe kennis te verbinden met de reeds aanwezige kennis. Kinderen leren het best als ze bevestigd
worden in wat ze goed doen, als ze succes ervaren: ik kan het! Ze worden
zelfbewust, vertrouwen op eigen kunnen en voelen zich competent. Met elk
bevestigd succes kunnen ze zelfverzekerder worden en wordt het vertrouwen in
hun intuïtie groter. Leerlingen voelen zich veilig en dagen zichzelf uit om
meer te leren. Ze leren het beste uit zichzelf te halen. Ons onderwijs is
zoveel als mogelijk afgestemd op de cognitieve -, sociaal-emotionele
ontwikkeling en (specifieke) onderwijsbehoeften van elke leerling.
Ik
ben proactief
Op de Sint
Liborius leren we de kinderen ‘het zelf te doen’. Kinderen leren verantwoordelijk te zijn
voor hun eigen leven, werken en leren. Ze zijn proactief en onafhankelijk van
een ander. Ze hebben het lef om zelfstandig keuzes te maken. Zij kunnen op
eigen benen staan, nemen verantwoordelijkheid en redden zichzelf in het
leven. Een kind die het zelf leert doen,
durft niet alleen hulp te vragen, maar ook te geven en te accepteren. Ze
schatten hun mogelijkheden beter in en kennen zichzelf. Ze kunnen probleemoplossend te werk gaan,
samenwerken, doorzetten en weten wat ze willen bereiken.
Leren het zelf te
doen is inherent aan één van de basisbehoeften van de mens: autonomie. De
behoefte dat je mag ervaren dat je iets kan, iets zélf kan, zonder (al te veel)
hulp en dat je de vrijheid hebt om iets te kiezen. Het werkt motiverend voor
kinderen als ze zelf beslissingen mogen nemen en mogen kiezen. Kinderen nemen
actief deel in het onderwijsleerproces en zijn betrokken bij hun eigen leren,
werken en leven.
Probeer
eerst te begrijpen, dan begrepen te worden
Een mens heeft er
behoefte aan om gezien te worden door een ander mens, om begrepen te worden. Ze
willen relaties aangaan en daarin van betekenis zijn: ze doen ertoe. Ze willen
het gevoel hebben dat ze gewaardeerd worden en ‘erbij horen’. Kinderen leren bij ons in een veilige
omgeving hoe ze met elkaar om kunnen gaan, proberen daarbij eerst te begrijpen
dan pas begrepen te worden en hebben respect voor elkaar. Ze horen erbij, zijn
welkom en kunnen/ mogen/ willen samen spelen, leren en werken. Ze leren
zichzelf goed kennen, kunnen luisteren naar een ander, staan open voor elkaars
mening, maar ontwikkelen ook een eigen mening.
“Doe
belangrijke zaken eerst”( “First things
first”)
Om het beste uit
het leven te kunnen halen, komen mensen vaak tijd te kort. Het is belangrijk de
juiste keuzes te leren maken, zodat we alle tijd die we hebben optimaal
benutten. Kinderen leren op school hoe zij deze keuzes kunnen maken.
Prioriteiten leren stellen, weten wat belangrijk is en lef zijn nodig om de
belangrijke zaken eerst te kunnen doen.
Creëer
synergie
We zijn niet
alleen op de wereld! Samen zijn we sterker, vinden we op de Sint Liborius. In
samenwerking komen mensen tot ideeën en mogelijkheden die ze alleen niet
bedenken. Het ontwikkelen van sociale vaardigheden is een belangrijk aspect van
het leren leven met andere mensen. Kinderen krijgen de kans te leren van en met
elkaar om zo het beste uit zichzelf te halen.
Begin
met het einde voor ogen
Kinderen zijn de
toekomst en moeten worden voorbereid op beroepen die nu nog niet eens bestaan.
De samenleving ondergaat een transformatie: van een industriële naar een
kennissamenleving: kennis is altijd en overal voor handen. Kinderen zijn ‘digital
natives’: ze groeien op in een
digitaal tijdperk en ontdekken, geheel onbevangen, nieuwe ontwikkelingen en
toepassingen. Ze leren in school, maar ook daarbuiten. Kinderen moeten daarom
leren leven, werken én leren in deze diverse, globaliserende en met media en
technologie doordrenkte kennissamenleving.
Op de Sint
Liborius willen we dat kinderen klaar zijn voor hun toekomst! De leerlingen
ontwikkelen ‘21st Century Skills’: 7 vaardigheden die de kinderen
toekomstbestendig maken.
1-Kinderen zijn communicatief vaardig
2-Kinderen
kunnen samenwerken.
3-Kinderen ontwikkelen digitale geletterdheid.
4-Kinderen
zijn creatief
5-Kinderen denken kritisch
6-Kinderen hebben probleemoplossend vermogen
7-Kinderen hebben goede sociale en culturele
vaardigheden
Houd
de zaag scherp
Kinderen hebben
recht op het beste onderwijs en de beste leerkrachten! De Sint Liborius is een
lerende organisatie en is daarmee in staat zich aan te passen aan een
voortdurend veranderende omgeving door scholing, ontwikkeling en initiatief te
stimuleren. We streven ernaar van goed naar beter naar best te gaan en houden
daarmee onze zaag scherp!
De leerkracht is
eigenaar van zijn eigen kwaliteit: kwaliteit, dat ben je zelf!
Een leerkracht op
de Sint Liborius reflecteert op zichzelf, ontwikkelt zich en leert continu,
strevend naar ‘persoonlijk meesterschap’.
Zij* is gepassioneerd voor het lesgeven, authentiek, heeft humor, is
belangstellend naar en betrokken bij haar leerlingen. Daarnaast bezit zij* de benodigde vakkennis
en boeit leerlingen met de leerstof. De leerkracht leert kinderen om het zelf
te doen, is positief, durft los te laten en toont vertrouwen in het kunnen van
een leerling.
Een leerkracht op
de Sint Liborius is een ‘didactisch coach’ en
weet hoe ze* het beste uit haar* leerlingen kan halen. Ze* her- en erkent
talenten. Ze* schept een goede werksfeer in de groep, biedt structuur en maakt
effectieve keuzes die het beste zijn voor leerlingen. Ze* heeft een
onderzoekende houding en durft in haar* zoektocht naar ‘wat werkt’ voor leerlingen buiten de geijkte paden en
vaste methodische programma’s te
treden. Ze* geeft instructie volgens het activerende directe instructiemodel in
de lessen en kan op verschillende manieren differentiëren, om zo recht te doen
aan de unieke onderwijsbehoeften van een leerling. Ze* zorgt ervoor dat elke
leerling optimaal kan leren. * lees ook hij of zijn
Visie op Leren
In ons onderwijs creëren we een perfecte balans tussen leerling en leerkracht.
Zowel leerling als leerkracht staan centraal als held in het onderwijsverhaal wat ze samen in 8 jaar schrijven.
Een perfect balans betekent dat leerlingen ruimte krijgen om zelf te leren, maar dat een leerling ook leert van de leerkracht.
Wij gaan uit van Spelend en Onderzoekend leren (leerlingen leren zelf) en Sturend Leren (de leerling leert van de leerkracht)
Er is een opbouw van Spelend Leren in groep 1 t/m 4 naar Onderzoekend Leren in groep 5 t/m 8. Sturend leren is door de gehele school terug te zien in ons onderwijs.
Onderstaande posters geven weer wat onze uitgangspunten zijn bij het vormgeven van dit leren in ons onderwijs. Deze uitgangspunten ziet u terug in alle groepen.


